Aichi (vízi taichi)

 

Bevezetés az Aichi-bavízérintés nagyonszép

 

Az Aichi teljes testet erősítő és lazító vízi  mozgásforma, mely a keleti és nyugati  filozófiát kapcsolja össze, és egyesíti a mentális, fizikai és spirituális energiákat. Kombinálja a Tai-chi-t a Shiatsuval és a  Watsuval, és a gyakorlásához vállig érő víz    szükséges. Mély és lassú légzés, a karok, lábak és test széles mozdulatai jellemzik. Egyszerű légzésből indul majd bevonja a felső testet, a törzset, az alsó testet és végül az egész testet a mozgásba. A Tai-chi vízben légzéssel összekötött, pihentető, stressz oldó gyakorlatai. Ezek a mozdulatok átmozgatják az ízületeket, lazítják a feszültség tárolására hajlamos izmokat, a gerinc melletti, mély hátizmokat, a váll-és lapocka izmait, de jó hatással vannak a keringési rendszerre és az idegrendszerre is. Segíti a teljes ellazulást.

Az Ai-Chi-t arra teremtették, hogy a vízben dolgozók profik (beleértve vízi torna oktatókat, egyéni trénereket, aqua-terapeutákat és rehabilitációs terapeutákat valamint balneo-terapeutákat) és tanítványaik élvezhessék a víz lágy, de mégis erőteljes fejlesztését. Ez egy hatékony program, ami a helyes formációkon és testhelyzeten keresztül növeli az oxigén és kalóriaégetést.Tökéletes relaxációs technika, a nagyon stresszes pácienseknek, és ideális a nagyobb mozgékonyság és mobilitás megteremtésére

Jun Konno az Ai Chi megteremtője Japán egyik legsikeresebb úszó és fitnesz konzultánsa, a japán Aqua Dynamics Institute elnöke.

http://www.youtube.com/watch?v=anplxTKNIHI

Az Ai Chi előnyei

A vizi gyakorlatok oktatói a rugalmasságot és az altest erősödését említik leggyakrabban az Ai Chi előnyeként. A törzs stabilizálása/kiegyensúlyozása és a fájdalomcsillapítás a két másik leghasznosabb dolog, amit a vizi terapeuták állítanak az Ai Chiról. Azok akik kipróbálták pedig a következőket mondták: „nyugtató tapasztalás”, „ elme és test lazítás” és „szimfónia a testemnek”. Ezen előnyök a többszöri gyakorlással csak nőnek. Aki jobban megismeri a programot az jobban ellazul miközben a kéz, a csukló vagy a szem legkisebb mozdulatára figyel és javul a szellemi frissesség is.

A víz csökkenti az ödémákat az ízületekben, ami a mozgékonyság növelését eredményezi. A lágy, körben áramló mozdulatok erősítik a mély izomzatot miközben nyugtató élményt biztosítanak. Az Ai Chi áramló mozdulatai fokozzák az anyagcsere folyamatokat és a vérkeringést. Kutatásokkal igazolták, hogy a vállig vízbe merült testben normális légzés közben 7%-ról 25%-ra megnő az oxigénfogyasztás. Ezzel együtt megnő a kalóriafogyasztás is.

Az Ai Chi potenciális előnyei

Ø  Megnövekedett rugalmasság, változatosabb mozgások és általános mozgékonyság

Ø  Megnövekedett anyagcsere és kalóriafogyasztás

Ø  Jobb vérkeringés

Ø  Revitalizált energiaáramlás a főbb meridiánok mentén

Ø  A vitális szervek megújítása

Ø  Megnövelt máj hatékonyság

Ø  Csökken a stressz, álmatlanság, depresszió, harag, fáradtság, düh és a zavarodottság: a víz és a zene képes megszabadítani a testet a stressztől és egy ellazult tudatossági állapotot segít elő

Ø  Megnöveli a szellemi frissességet

Ø  „Dizájn érzéket” hoz létre (olyan érzés mint amikor azt csinálod amire a testedet tervezték) ami javítja a kinesztetikus érzéket (annak észlelése, hogy hogyan mozgunk).

A testi mozgások alapelvei

Kerekség, folyamatosság, természetesség és lassúság. A lassúság megengedi a gondolkodást és az önmegfigyelést. Kitűnő szemlélet mozdulatok tanításához, különösen ha valaki fél megváltoztatni a mozgási szokásait.

Áramlás. A mozdulatoknak áramolniuk kell (nem erőteljesebben az elején, hanem egyenlő erővel az egész mozdulat alatt). Törekedj a folytonosságra az egyes gyakorlatok közötti mozdulatokban. Az áramló mozdulatok integrálják a szellemi, fizikai és spirituális energiákat. Az Ai Chi mélyreható, befelé irányuló figyelemmel végzett lágy körző mozdulatok áramlása. Ez önkritika nélküli figyelmet igényel.

Csend. Mozogj a vízzel (az izmok és izületek ellazulnak, a szem félig lecsukódik). Mozdulj természetesen, könnyedén, erőlködés nélkül áramoljanak a mozgások. Az Ai Chit lassan, finoman és csendben kell gyakorolni. Azáltal, hogy minden egyéb gondolatodat kiiktatod, elérheted a tudatosság és mozdulat egységét. Az Ai Chi technikán keresztül megtanuljuk, hogy hogyan irányítsuk az elme figyelmét a különböző testtájakra. Ezzel a tanulással jobb egészséget, fittséget és hosszú életet érünk el mint ha csak a testünket edzenénk.

Ismétlés. A mély ellazulás csak akkor következhet be, ha stabilnak érzed magad a vízben és magabiztosan követed a szekvenciát: ezt az ismétlés teszi lehetővé. Az Ai Chiban az ismétléssel az egyre mélyebb ellazulást érjük el és nem a sikerünket vagy hibáinkat mérjük. Azok számára, akik a mozdulatok kimeneteléhez ragaszkodnak ez egy perspektivikus váltást eredményez. Johnatan Miller híres angol orvos-író azt mondta: „az élőlényekben minden nyugtalanság arra irányul, hogy elérjük a nyugodtságot”. Az Ai Chiban a fókusz a nyugalmon van, a tradicionális edzések precíziós fókuszának rigiditásával szemben.

Csípőmechanizmusok és testtartás. A helyes testtartás alapvetően fontos. A törzs mozgásával keletkező csavarások kiegyensúlyozóak, tisztítóak és természetesek. Javítják az emésztést, eltűnik a renyheség, hatékonyan oldódik a hátfájás, fejfájás valamint a nyak és vállak kötöttsége. Az Ai Chi alapállások megtanulása után a természetes, folyamatos és lassú mozgást tanuljuk és végül összekapcsoljuk a légzéssel.

Testtartás

A testtartás nagyon fontos a törzs stabilitásához. Az Ai Chi előremeneteléhez fontos a következők követése:

1.      Érezd és tudatosan figyeld a testtartásodat.

2.      Kezdj széles terpeszben. A lábujjaid és a térded enyhén kifelé irányítsd és tartsd a hátad egyenesen.

3.      Hajlítsd be a térded, hogy a vállad víz alá merüljön és a karjaid könnyen a víz felszínén pihenjenek.

4.      Az ál ellazult, enyhén lefele néz.

5.      Lélegezz be az orrodon keresztül és fordítsd a tenyered felfelé. (Belégzéskor kicsit „magasabb” leszel a vízben, az ál kicsit emelkedik, a bordák „kinyílnak”)

6.      Lélegezz ki könnyedén a szádon és fordítsd lefelé a tenyered.

7.      A tömeged egyformán legyen kiegyensúlyozva.

Környezeti követelmények

Az Ai Chinál a test belső hőmérsékletének fentartásához melegvízre van szükség. Ehhez a munkához a 32-36 C hőmérsékletű víz az ideális. A 26-29 C hőmérsékletű víz nem nyugtatja, hanem megfeszíti az izmokat. A vér belső szervekhez áramlik és nem a végtagokba, így az izmok megfeszülnek. Az alacsonyabb hőmérsékletű vízben előbb melegítsünk be vagy változó légzési ritmussal dolgozzunk.

A helyszükséglet kb. 2,25m2 személyenként, ideális esetben a gyakorlatozónál 30-45cm-rel alacsonyabb vízmélységgel.

Az Ai Chi az alábbi egészségi állapotoknál segédkezhet

Krónikus rendellenességek és más betegségek mint pl. fájdalmak:

Ø  Fibromyalgia

Ø  Arthritis (izületi gyulladás)

Ø  Rák

Ø  Szklerózis multiplex

Ø  CP (születési oxigénhiányból keletkező bénulás)

Ø  Immunrendszeri rendellenességek

Légzési rendellenességek:

Ø  Asztma

Ø  Krónikus tüdő elzáródási betegség

Ø  Tüdő rehabilitáció

Kardio vaszkuláris (szív-érrendszeri) problémák:

Ø  Szívszélhűdés

Ø  Angina

Ø  Stresszel kapcsolatos szívritmus zavar

Ø  Szívbillentyű előreesés

Ø  Szív rehabilitáció

Keringési rendellenességek:

Ø  Magas vérnyomás és migrénes fejfájás

Anyagcsere rendellenességek:

Ø  Táplálkozási szokások

Ø  Testsúly szabályozás

Ø  Cukorbetegség I. típus

Ø  Cukorbetegség II. típus

Ø  Elhízottság

Lelki problémák:

Ø  Krónikus fáradtság

Ø  Szorongás és depresszió

Ø  Harag

Ø  Stresszel kapcsolatos rendellenességek és aggresszivitás

Orthopédiai zavarok:

Ø  Derékfájás

Ø  Scoliosis, gerincferdülés

Ø  Carpal Tunel szindróma (kézcsukló)

Ø  Izom- és vázrendszeri sérülések és sebészeti beavatkozások

Ø  Egyensúlyzavarok

Ø  Korai szülés

Ø  Sportbalesetek

Ø  Baleset és ájulás megelőzés

Idegrendszeri zavarok:

Ø  Stroke

Ø  Traumatikus agysérülés

Hormonális zavarok:

Ø  Immunhiányos zavarok

Ø  Fáradtság

Ø  Menopauza terápia

Ø  Hormonális menedzsment

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s